Dag 16: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mandy en Eddy Gloudemans-Fleuren - WaarBenJij.nu Dag 16: New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mandy en Eddy Gloudemans-Fleuren - WaarBenJij.nu

Dag 16: New York

Blijf op de hoogte en volg Mandy en Eddy

14 Oktober 2015 | Verenigde Staten, New York

Hallo!

Vandaag vanuit een zonnig en prachtig New York!

Wat is het toch een fantastische stad! De verschillende dingen die je tegenkomt en kunt doen zijn echt uiteenlopend en anders.

Vanmorgen hebben we eerst ons vaste ritueel gehad; Starbucks koffie met een croissantje. Daarna zijn we een stukje richting naar central park gelopen en hebben we de metro gepakt richting top of the Rock (Rockefeller center).

Eenmaal boven aangekomen hebben we een adembenemend uitzicht gehad over de stad, inclusief heel Central Park.
Heel erg mooi om te zien hoe het allemaal is ingedeeld en om het van boven te zien. Normaal zie je alleen maar hoge betonnen gebouwen om je heen.

Daarna doorgelopen naar St Patricks Church en de Grand central terminal (oudste treinstation van New York)

Vervolgens onze weg vervolgd naar de Public Library (grote bibliotheek, wat ik vooral kende van Sex and the City) en Bryant park. Daar even rustig van het stukje natuur genoten tussen de gebouwen met een broodje, want het was inmiddels al bijna middag.

In de verte zagen we Times square al met de vele schermen, dus daar hebben we ook alvast een kijkje genomen.

Daarna zijn we schuin naar beneden gegaan en hebben we de empire state buildig, Madison square park, the Flatiron Building en Union square park gezien.

Toen waren we wel even klaar met lopen en hebben we besloten om de metro te nemen naar Ground Zero.

Daar hadden we kaartjes voor het Tribute center van 911.
Hier hebben we eerst binnen rondgekeken wat al ontzettend heftig en indrukwekkend was. Je kon daar teksten lezen van mensen die nog snel gebeld hebben met hun geliefden en foto's van de impact en alles eromheen zien. Ook wrakstukken van het vliegtuig en het gebouw wat ze tussen het puin uitgehaald hebben.

Daarna hadden we een rondleiding met een overlevende van de ramp en een brandweerman die er dicht bij betrokken was. Dit was zo heftig en interessant om te horen en ze hebben ons rondgeleid over het terrein waar ze nu twee grote "bakken" hebben gemaakt op de plaats waar de Twin Towers stonden, waar water doorheen stroomt. Het is een soort betonnen vijver met verschillende straaltjes water die naar een gat in het midden lopen. Eromheen staan alle namen van de overledenen gegraveerd en ze hebben ons verteld dat ieder straaltje water voor 1 persoon staat.

Daarna waren we echt even ontdaan en zijn we wat gaan rondlopen door Greenwich village en hebben we het huis van Carrie Bradshaw gezien (Ook van Sex and the City).

Toen was het alweer bijna etenstijd en zijn we terug gegaan naar Times square om daar te gaan eten bij Red Lobster. Daar kun je bijna alle soorten vis, krab en kreeft krijgen op vele verschillende manieren bereid.
Ik heb echt heel grappige foto's en filmpjes van Eddy hoe hij aan het proberen is krab pootjes open te maken zodat hij het vlees kan eten ;)

Toen we buiten kwamen rond 20:00 leek het nog steeds licht. Echter was dat niet waar maar waren het de vele schermen van Times Square die het zo deden lijken.

Gezien we dicht in de buurt waren van de Empire state building, hebben we meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en zijn we naar boven gegaan.

In het donker is het uitzicht echt geweldig om te zien! Zoveel verschillende lichtjes en het verre uitzicht over Manhattan, Brooklyn, New Jersey en alles wat daar nog bij hoort! Je kon zelfs het Vrijheidsbeeld heel duidelijk zien.

Nu even snel bij de Starbucks op de WiFi het verhaal erop zetten, want deze is echt heel slecht in het hotel.

Morgen weer een drukke dag op de planning dus voor nu zeggen wij weltrusten en gaan we lekker richting het hotel met de metro!

De eerste indruk van New York is echt geweldig en we vinden dit zeker de beste stad die we hebben mogen zien tijdens onze vakantie!

Liefs Eddy en Mandy

• 14 Oktober 2015 - 08:30

Gertie:

Yeetje wat mooi allemaal.
    Geniet nog de laatste dagen.

Liefs Pap en Mam

• 14 Oktober 2015 - 09:25

Henny:

Wat een mooi verhaal weer.
    En dat uitzicht .
    Geweldig allemaal.
    Geniet er nog van saampjes.

Groetjes Henny en Tonny